سمعک ضد آب

Home » برند سمعک » سمعک یونبترون » سمعک ضد آب

سمعک ضدآب یا مقاوم به آب؟

اغلب از ما درباره سمعک ضد آب سوال می‌شود، به‌ویژه برای کودکان و افرادی که به ورزش‌های آبی علاقمند هستند.

تصورات نادرستی در این مورد وجود دارد، به‌طوری‌که این تصورات نادرست باعث مشکلاتی هنگام خرید سمعک و استفاده از آن هنگام شنا کردن و سایر ورزش‌های آبی می‌شود. در جواب به سوال بالا، می‌توان خیلی مختصر پاسخ داد که سمعک‌ها ضد آب نیستند، بلکه مقاوم به آب هستند.

آیا سمعک ضد آب (waterproof) وجود دارد؟ خیر.

آیا سمعک مقاوم به آب (Water Resistant) وجود دارد؟ بله.

 

البته شایان ذکر است، ویژگی مقاوم به آب هم فقط برای سمعک‌های پشت گوشی و سمعک‌های رسیور داخل کانال (RIC) است و سمعک ضد آب نامرئی یا مقاوم به آب نامرئی وجود ندارد.

درجه حفاظت (Ingress Protection or IP) بیان‌کننده میزان مقاومت وسایل الکترونیک در برابر نفوذ گرد و غبار و آب است. کد “IP” شامل دو عدد می‌باشد.

عدد اول نشان‌دهنده میزان مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار است و این عدد بین صفر تا 6 است، عدد 6 نشان‌دهنده بالاترین میزان مقاومت در برابر گرد و غبار است.

عدد دوم نشان‌دهنده میزان مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ آب است و این عدد بین صفر تا 8 است، عدد 8 نشان‌دهنده بالاترین میزان مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ آب است.

 

همه سمعک‌ها با IP 67 یا IP 68 به عنوان سمعک ضد گرد و غبار طبقه‌بندی می‌شوند.

عدد 6 یعنی درصورتی‌که وسیله‌ای به مدت 8 ساعت در محفظه گرد و غبار قرار بگیرد، گرد و غبار در آن نفوذ نمی‌کند.

عدد 7 و 8 نشان‌دهنده وسایل مقاوم به آب هستند. برخی از سمعک‌ها دارای IP 67 یا IP 68 هستند. کد IP 67 بیانگر این است، که گرد و غبار در سمعک نفوذ نمی‌کند و این‌که شما می‌توانید آن را به مدت 30 دقیقه تا عمق یک متری زیر آب ببرید.

کد IP 68 یعنی گرد و غبار در سمعک نفوذ نمی‌کند و این‌که شما می‌توانید تحت شرایطی که تولیدکننده سمعک مشخص می‌کند، آن را در عمق بیشتر از یک متر و به مدت طولانی‌تر زیر آب ببرید. یعنی وسیله مورد نظر بدون هیچ‌گونه منفذی درزبندی شده است.

بااین‌حال، در برخی از وسایل، آن بدین معناست که آب می‌تواند نفوذ کند، اما فقط در حالتی که به وسیله آسیب نمی‌زند.

از سمعک مقاوم به آب هنگام دوش گرفتن و شنا کردن نباید استفاده کرد، برای این‌که حتی سمعک‌های دارای کد IP 68 به معنای واقعی ضد آب نیستند.

بااین‌حال، مفهوم این کدها این است، که اگر سمعک شما به طور ناگهانی داخل ظرفشویی یا دستشویی افتاد، در معرض باران شدیدی قرار گرفتید، یا برای مدت کوتاهی با سمعک زیر دوش آب رفتید، درصورتی‌که سمعک را کاملا خشک کنید، این موارد به عملکرد سمعک شما آسیبی نمی‌زنند.

محافظت از سمعک در برابر گرما، رطوبت و آب

تابستان به معنای هوای گرم، عرق کردن و شنا کردن است. با‌این‌حال، تابستان می­‌تواند زمانی برای خرابی سمعک­‌های شما نیز باشد. در این بخش نحوه محافظت از سمعک و چگونگی مقاومت سمعک­‌ها در برابر این عوامل ارائه شده است.

در تابستان شما قطعا عرق می­‌کنید، صرف‌نظر از این­‌که به مسافرت می­‌روید یا نه. اگر در کنار استخر یا ساحل هستید، باید درمورد کرم ضد آفتاب، آب و گرما نیز نگرانی داشته باشید. در چنین مواقعی، سمعک­‌های شما ممکن است باعث نگرانی شوند. خطاها و مشکلات زیادی ممکن است رخ دهد، به‌­ویژه اگر سمعک­‌های شما خیس یا بیش از حد گرم شود.

احتیاط، سلاح اصلی شما در برابر این خطرات است، اما می­‌توانید به دنبال سمعک­‌های مقاوم­‌تری نیز باشید. در این مقاله چگونگی محافظت از سمعک در برابر این عوامل و این­‌که چگونه سمعک‌های مقاوم به آب ممکن است در آینده شما را از مشکلات حفظ کند، مطرح می­‌شود.

تابستان امسال از سمعک­‌های خود محافظت کنید

 

اگر قصد سفر به شهرهای ساحلی را دارید یا فقط برای روزهای گرم برنامه‌ریزی کرده‌اید، در این قسمت چند روش برای مراقبت از سمعک در ماه­‌های تابستان آورده شده است. موارد محدودی وجود دارد که می­‌تواند به سمعک آسیب برساند، اما بسیاری از آن­‌ها قابل‌اجتناب هستند.

 

  • از رطوبت‌گیر استفاده کنید. تابستان به معنای گرما و رطوبت است و خشک شدن سمعک در معرض هوا در طول شب کافی نیست. رطوبت­‌گیرها می‌توانند روش خوبی برای اطمینان از این­‌که سمعک‌­­های شما خشک می­‌مانند باشند. فقط در پایان روز آن­‌ها را روی رطوبت­‌گیر گذاشته و با خیال آسوده استراحت کنید.
  • مطمئن شوید که جعبه نگهداری سمعک دارید. اگرچه ممکن است عادت کرده باشید که سمعک­‌های خود را در هر مکانی که به نظر بی­‌خطر می‌آید نگه‌دارید، اما ممکن است جعبه نگهداری برای­تان سودمند باشد. آن‌ها از سمعک­‌های شما در برابر شن و آب محافظت می­‌کند که اگر قصد رفتن به ساحل را دارید، بسیار ضروری است.
  • سمعک­‌های خود را در معرض آفتاب قرار ندهید. اگر قصد شنا دارید، باید سمعک­‌های خود را بیرون بیاورید، اما گذاشتن آن­‌ها در معرض آفتاب گزینه بهتری نیست. اگر می­‌توانید آن­‌ها را در خانه یا اتاق هتل قرار دهید.
  • سمعک‌­های خود را پس از استفاده تمیز کنید. گوش­‌های شما عرق می­‌کند و سمعک‌­ها نیز عرق را جذب می‌­کنند. در پایان روز حتما سمعک­‌های خود را پاک کرده و تمیز کنید.
  • از گذاشتن سمعک در اتومبیل خودداری کنید. همه ما خطرات ناشی از گذاشتن حیوانات خانگی یا کودکان در اتومبیل­‌های گرم را می­‌دانیم، اما درمورد سمعک­‌ها چطور؟ وسیله نقلیه شما ممکن است بسیار گرم شود، بنابراین سمعک­‌های خود را در داشبورد اتومبیل قرار ندهید.
  • گوش­‌های خود را بعد از شنا خشک کنید. قبل از قرار دادن سمعک، گوش­‌های خود را دوباره بررسی کنید. سر خود را خم کنید، گوش­‌های خود را خشک کنید و از محلول الکلی برای خارج کردن آبی که به مدت طولانی در گوش مانده است، استفاده کنید.
  • سمعک­‌های خود را به‌­صورت حرفه­‌ای تمیز کنید. پس از هر مسافرت یا برخورد نزدیک با آب یا شن و ماسه، سمعک‌­های خود را برای بررسی بیشتر نزد شنوایی‌شناس ببرید. به عبارت دیگر، از متخصص بخواهید آن­‌ها را بررسی کرده و برای شما تمیز کند. اگر آسیب ناشی از شن و ماسه یا آب وجود داشته باشد، او می­‌داند که چه کاری انجام دهد.

مزیت باتری­‌های لیتیوم-یون

اگر از سمعک با باتری­‌های یک­‌بارمصرف استفاده می­‌کنید، احتمالا دردسر باتری­ سمعک روی-هوا (Zinc-Air) را درک می­‌کنید. در طول تجربه استفاده از سمعک، تعدادی از آن­‌ها را خواهید داشت و قرار دادن باتری­‌های قابل تعویض، تاحدی طراحی سمعک شما را پیچیده می­‌کند. باتری باید داخل سمعک قرار بگیرد و محفظه باید بزرگ بوده و به‌راحتی باز شود.

در مقایسه با سمعک‌های مرسوم، بسیاری از سمعک‌­های شارژی کوچکتر، فشرد‌‌ه‌­تر و مقاوم‌­تر نسبت به آب هستند.

 

با ورودی‌­های کمتر، قسمت‌های کمتری برای نفوذ آب وجود دارد. این مسئله مزیتی بزرگ در طول تابستان است، زمانی که عرق و آب نگرانی­‌های جدی تلقی می­‌شوند.

سمعک­‌های قابل شارژ برای ماه­‌های زمستان نیز بهتر هستند. باتری­‌های سمعک روی-هوا در اثر قرار گرفتن در معرض هوای سرد و مرطوب به‌طرز آشکاری دچار مشکل می‌­شوند و این مسئله می­‌تواند برای کسانی که زمستان­‌های سختی را سپری می­‌کنند، مشکل جدی ایجاد کند. دست سرد نیز تعویض باتری سمعک را دشوار می‌­کند و اگر مرتب از سمعک استفاده می­‌کنید، تقریبا خیلی زود از باتری­‌های یک‌بارمصرف استفاده خواهید کرد. سمعک­‌های قابل‌شارژ در ماه‌­های تابستان و زمستان مزیتی را به شما ارائه می­‌کنند و به شما توانایی لازم برای ادامه زندگی می­‌دهند.

مقاوم در برابر آب =/= ضدآب

برخلاف تصور عمومی، سمعک ضد آب واقعی (waterproof) وجود ندارد. تفاوت مهمی بین مقاوم در برابر آب (water resistant) و ضدرآب وجود دارد و تمییز این دو از هم مهم است. اگرچه سمعک­‌هایی که در برابر آسیب ناشی از آب مقاوم هستند، دوام بیشتری دارند، اما این به این معنا نیست که می­‌توانید آن­‌ها را در معرض خطر قرار دهید بلکه فقط به این معناست که در مواقع اورژانسی یا تصادف، لازم نیست بترسید و نگران باشید.

برای نمونه، اگر با سمعک­‌های خود برای مدت کوتاهی دوش بگیرید، اشکالی ندارد، اما شنای طولانی ­مدت در استخر یا دریا ممکن است باعث آسیب شود. پوشش­‌های ضد آب و باتری­‌های لیتیوم-یون سمعک‌های شما را مقاوم‌­تر می­‌کند، اما آن­‌ها را نفوذناپذیر نمی­‌کند. شما همیشه باید به فکر سمعک­‌های خود باشید، اما ویژگی­‌های مقاوم و بادوام باعث کاهش استرس شما می­‌شود.

انتخاب سمعک ایمن در تابستان

اگر به‌تازگی دچار کم شنوایی شده‌­اید یا می­‌خواهید سمعک­‌های خود را ارتقا دهید، ممکن است به دنبال گزینه­‌های مقاوم در برابر آب باشید. بیشتر برندهای سمعک گزینه‌­های زیادی دارند که بسیاری از آن­‌ها مطابق با استاندارد IP 68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است.

هر برند شامل چندین سمعک مقاوم به آب است. در واقع، سمعک شامل پوششی آب­گریز (نانو) است که باعث دفع آب و آلودگی از سمعک می­‌شود. این پوشش باعث جلوگیری از هر نوع آسیب ناشی از آب نمی­‌شود، اما می‌­تواند در برابر عرق و آلودگی از سمعک محافظت کند. با فیلترهای محافظ روی میکروفون­‌ها و رسیورها در کنار سایر ویژگی­‌ها، اگر مراقب باشید سمعک­‌های شما مدت زیادی در برابر آب دوام می‌آورند.

اگر به دنبال سمعکی بادوام‌­تر هستید، سمعک‌های شارژی و مقاوم به آب می­‌تواند اولین انتخاب شما باشد.

مطالب ما را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

آیا مایل هستید که در زمینه سمعک از ما مشاوره رایگان بگیرید؟